Kommunikasjon avgjør. Den tar deg gjennom kriser, sikrer økt oppslutning og bygger merkevare. Men uten samsvar mellom det du sier og det du gjør, er du ute å kjøre.
I kriser handler det om god og tydelig kommunikasjon. Du har ikke råd til å bomme. Du har ikke råd til å ta lett på den delen av krisen. Risikoen er for stor. Mislykkes du i kommunikasjonsarbeidet, forsvinner tilliten til at du klarer å løse krisen.
Ord og handling avgjør
Du kan ikke kommunisere deg ut av en krise. Det må også handling til. Og handling og budskap må stemme.
Det er sånn for bedrifter som må beherske krisekommunikasjon, og det er sånn for bedrifter som vil bygge en sterkere merkevare. Kommunikasjon alene er ikke nok.
Fortell om det du gjør
I barneoppdragelse får vi det tydelig demonstrert. Det handler ikke om hva du sier, men om hva du gjør. Den regelen gjelder også på andre områder, bortsett fra at du må fortelle om det du gjør, med mindre målgruppen er din egen familie. Den ser det du gjør. Ingen andre ser det.
For politiske partier er kommunikasjon avgjørende. De må skinne i hele landet. De ønsker oppslutning land og strand rundt.
Kontroll på målgruppen
Så må du ha kontroll på målgruppen din. Skal alle handle hos deg? Sånn er det også i politikken. Vet du hvilke grupper som er viktigst, så er det enklere enn for deg som vil nå alle, uavhengig av alder, kjønn, inntekt og formue.
Sånn er det jo ikke. De aller fleste har en mer eller mindre tydelig målgruppe.
Partier kan lett forskreve seg. Vi ser det demonstrert med jevne mellomrom. Partiene justerer kurs under landsmøtene, og ofte inn mot valgkampene. Da handler det om å vinne økt oppslutning.
Straff og belønning
På meningsmålingene ser vi partier som straffes og belønnes. Vinneren på målingene før siste Stortingsvalg hetr Trygve Slagsvold Vedum og Senterpartiet. De noterte rekordoppslutning som jevnt lå høyere enn under EU-kampene.
Det fikk andre partier til å gå på frierføtter etter velgere i distriktene. Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre mente det handlet om retorikk. Hans problem var at det ikke skilte stort mellom regjeringens linje og Arbeiderpartiets politikk i Stortinget. Ap stemte for «nærpolitireformen» og var ikke ihuga motstander av kommune- og regionreformen.
Si og gjør det samme
KrF vedtok våren 2019 et lokalpolitisk manifest. Der het det blant annet at de ville flytte statlige arbeidsplasser ut i distriktene.
Problemet var at de i regjering tappet distriktene for lokale tjenester i rekordtempo. For motstanderne var det lett å peke på nedleggelser av lokalsykehus, lensmannskontorer, tingretter, passkontorer, utdanningsinstitusjoner, Nav-kontorer, trafikkstasjoner og skattekontor.
Resultat av dårlig samhandling mellom ord og handling er opplagt. Det gir ikke økt oppslutning.
Samsvar blir belønnet
Bare Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kunne før siste Stortingsvalg krysse av i rubrikken om samsvar mellom ord og handling. Det er den som er grunnregelen for å komme gjennom kriser eller styrke merkevaren.
Du må kommunisere sant. Det må være samsvar mellom det du gjør og det du sier. Trenger du hjelp, så hør med Spinner Kommunikasjon.